Osobně se mi prohlášení “křesťan není rohožka” vnitřně líbí a moje já chce volat ano, ano …. Ale trochu jsem se svého volání lekl. A tak o tomto prohlášení přemýšlím a čím více, tak mi na něm něco nesedí. Byť pořád vnímám, že obsahuje kus pravdy, pořád v něm vidím pravdu, ale zároveň vnímám, že tam není. Dokonce místy vidím i potenciální nebezpečí tohoto výroku. Minimálně totiž v sobě obsahuje potenciál, neuvěřitelně veliký potenciál pro prosazování svého já. A to ve jménu Boha. Tedy má potenciál k braní Božího jména nadarmo a také k tomu, aby si člověk myslel, že jde Boží cestou, že žije křesťanský život a přitom jde cestou svévole. Tedy cestou plnění své vůle. Cesta k ospravedlnění skutků těla. Zároveň je tam i pravda, křesťan není rohožka.
Otázky a odpovědi je moudré měřit Písmem a z určitého pohledu nejlépe Slovem. Tedy přímou řečí Pána Ježíše. Tedy Marek, Matouš, Lukáš. Synoptici. Jan je více výklad ústavního soudu a epištoly prováděcí vyhlášky. Samozřejmě vše je boží slovo.
A jak je tedy přímé slovo Páně?
Lukáš 6: 27 Ale vámť pravím, kteříž slyšíte: Milujte nepřátely své, dobře čiňte těm, kteříž vás nenávidí, 28 Dobrořečte těm, kteříž vás proklínají, a modlte se za ty, kteříž vám bezpráví činí. 29 A udeřil-li by tebe kdo v líce, nasaď mu i druhého, a tomu, kterýž tobě odjímá plášť, také i sukně nebraň. 30 Každému pak prosícímu tebe dej, a od toho, kterýž béře tvé věci, zase nežádej. 31 A jakž chcete, aby vám lidé činili, i vy jim též podobně čiňte. 32 Nebo jestliže milujete ty, kteříž vás milují, jakou míti budete milost? Nebo i hříšníci milují ty, od nichž milováni bývají. 33 A budete-li dobře činiti těm, kteříž vám dobře činí, jakou máte milost? Však i hříšníci totéž činí. 34 A budete-li půjčovati těm, od kterýchž se nadějete zase vzíti, jakou máte milost? Však i hříšníci hříšníkům půjčují, aby tolikéž zase vzali. 35 Nýbrž milujte nepřátely své, a dobře čiňte, a půjčujte, nic se odtud nenadějíce, a budeť odplata vaše mnohá, a budete synové Nejvyššího. Nebo on dobrotivý jest [i] k nevděčným a zlým. 36 Protož buďte milosrdní, jako i Otec váš milosrdný jest.
Zde Pán mluví o tom, že máme žít jako rohožka. A to docela drsná rohožka. Věřím, že tato slova bourala myšlení té doby a mají pořád moc bourat i myšlení naše, pokud tu hloubku uvidíme. Pro mne je to hloubka. Někdy se cítím spíše jako pohan, když čtu tato slova. Tato slova bourají i dnešní svět.